U kineskoj autonomnoj oblasti Guangsi u toku je izgradnja jednog od najambicioznijih infrastrukturnih poduhvata 21. vijeka – Pinglu kanala, vodene arterije koja će povezati unutrašnjost zemlje s morem i preoblikovati globalne trgovačke tokove.
Kanal, dugačak oko 134 kilometra, gradi se u okviru kineske strategije „New International Land-Sea Trade Corridor“, koja ima za cilj jačanje trgovinskih veza između zapadne Kine i luka u Beibu zalivu, te tržišta jugoistočne Azije. Izgradnja je počela 2023. godine, a završetak je planiran za 2026. godinu. Vrijednost projekta procjenjuje se na više od 72 milijarde juana, odnosno oko 10 milijardi američkih dolara.
Zahvaljujući ovom kanalu, kineski gradovi iz unutrašnjosti dobiće direktnu vodenu vezu s lukom Ćinžou, čime će se transportni put do mora skratiti za oko 560 kilometara. Kanal će omogućiti plovidbu brodovima nosivosti do 5.000 tona, što će znatno smanjiti troškove prevoza i rasteretiti postojeće željezničke i drumske pravce.
Procjene pokazuju da će kroz Pinglu godišnje prolaziti oko 90 miliona tona tereta, a kapacitet bi u narednim godinama mogao dostići i 150 miliona tona.
Na ruti se grade tri velike brane i brodske brave, uključujući i konstrukciju koja će postati najveća unutrašnja vodna brana na svijetu. Inženjeri navode da je riječ o jednom od najkompleksnijih građevinskih projekata u istoriji Kine, s obzirom na potrebu uklanjanja više od 330 miliona kubnih metara tla i stijena, kao i precizno usklađivanje riječnih tokova.
Pinglu kanal predstavlja važan stub kineske inicijative „Pojas i put“, jer će omogućiti brži, sigurniji i jeftiniji transport robe do jugoistočne Azije i drugih svjetskih tržišta. Time će unutrašnjost Kine, prvi put u istoriji, dobiti direktan pristup moru – svoj „vodeni autoput“.
Stručnjaci procjenjuju da će Pinglu kanal značajno promijeniti mapu svjetske trgovine i postati jedan od ključnih logističkih koridora modernog doba.