Četvrtak, 10 Jula, 2025
Naslovna Vijesti Tompsonov koncert: Polumilionski paganski ritual na kojem se proslavljao sadizam i smrt stotina hiljada Srba

Tompsonov koncert: Polumilionski paganski ritual na kojem se proslavljao sadizam i smrt stotina hiljada Srba

MG FORUM
0 komentara

Njemački list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) objavio je oštro intoniran tekst o koncertu Marka Perkovića Tompsona, koji je održan proteklog vikenda na zagrebačkom Hipodromu. Autor Mihael Martens piše da događaj nije bio običan muzički spektakl, već javna manifestacija radikalnog nacionalizma, istorijskog revizionizma i opasne normalizacije fašističke simbolike.

Prema tvrdnjama organizatora, koncert je okupio više od pola miliona ljudi, što bi ga učinilo najmasovnijim muzičkim događajem u istoriji Hrvatske. Iako je broj upitan, FAZ napominje da je i sama simbolika okupljanja tolikog broja ljudi, pod ustaškim sloganima, zabrinjavajuća po sebi.

U tekstu pod naslovom „Desničarske parole na najvećoj hrvatskoj sceni“, autor naglašava da je koncert otvoren Tompsonovom pjesmom “Bojna Čavoglave”, čiji uvodni povik „Za dom spremni“ predstavlja službeni pozdrav Nezavisne Države Hrvatske – ustaške paradržave iz Drugog svjetskog rata, odgovorne za sistemske zločine nad Srbima, Jevrejima, Romima i političkim neistomišljenicima. Na koncertu je, prema navodima FAZ-a, masa uzvraćala povik sa „Spremni“, što Martens opisuje kao hrvatski ekvivalent nacističkom „Heil Hitler“.

Martens podvlači da se radi o opasnom istorijskom revizionizmu, koji se ne ogleda samo u pjesmama, već i u atmosferi koncerta, načinu na koji su izvođači komunicirali sa publikom, i u simbolima prisutnim na zastavama i odjeći okupljenih.

Atmosfera koncerta, kako je opisana u tekstu i kako dodatno komentarišu brojni analitičari i svjedoci događaja, imala je elemente paganskog rituala – mješavinu kulta smrti, nacionalističke ikonografije i zloupotrebe hrišćanskih simbola. Uz vjerske poruke projicirane na ekranima i molitvu koju je putem video-linka uputio penzionisani biskup, koncert je na momente djelovao više kao obred nego kao umjetnički nastup. Korišćenje krsta i vjerske simbolike u funkciji ideološke poruke, ocjenjuje FAZ, predstavlja posebno opasan oblik manipulacije vjerom.

List podsjeća i na to da je koncentracioni logor Jasenovac bio jedan od najbrutalnijih logora u okupiranoj Evropi koji nije bio pod njemačkom upravom, navodeći da je simbol zločina NDH i da se njegovo postojanje nikako ne može relativizovati. Svako javno veličanje režima koji je sprovodio sistemsko istrebljenje civila, naglašava FAZ, predstavlja prijetnju evropskim vrijednostima i samoj demokratiji.

U tekstu se dalje navodi da Tompson od 2019. ne daje intervjue, a na pitanje šta misli o Anti Paveliću – vođi ustaškog režima – jednom prilikom je odgovorio: “To bih zadržao za sebe.” Martens zaključuje da je Perkovićeva metoda jasna: dvosmislene poruke koje izbjegavaju direktnu osudu, ali publici daju prostor da poruku tumači kako želi – često u najopasnijem mogućem pravcu.

FAZ izražava i zabrinutost zbog rezultata istraživanja Instituta za društvena istraživanja iz Zagreba, prema kojima trećina mladih u Hrvatskoj vjeruje da je NDH “samo štitila interese Hrvata”. Autor tekst opisuje kao „alarmantan znak“ urušavanja istorijskog pamćenja i propusta obrazovnog sistema.

Posebno oštro kritikovana je i politička podrška koncertu. Premijer Andrej Plenković prisustvovao je generalnoj probi i fotografisao se s izvođačem, dok su ministri unutrašnjih poslova i odbrane koncert nazvali “slavljem domoljublja i zajedništva”. FAZ ističe da ovakva vrsta političkog pokroviteljstva normalizuje i legitimiše radikalne stavove, šaljući poruku da su oni društveno prihvatljivi.

Istoričar Hrvoje Klasić za hrvatske medije je izjavio da Tompson ima presudan uticaj na odnos mladih prema prošlosti, posebno kada je riječ o Drugom svjetskom ratu i ulozi NDH. “Bitno je ne samo šta kaže, već i ono što prećuti”, naglasio je Klasić, podsjećajući da Tompson nikada nije javno osudio ustaški režim, niti se ogradio od ranijih simpatija prema Anti Paveliću.

Kritike su došle i iz civilnog društva. Hrvatska pjevačica Ivanka Mazurkijević je koncert opisala kao “legitimisanje fašizma uz muziku i patriotizam kao izgovor”, pozivajući na uvođenje kazni za javno korišćenje fašističkih simbola. “Oprostite im jer ne znaju šta rade – ali bar naplatite 500 evra po uzviku”, zaključila je sarkastično.

Frankfurter Allgemeine Zeitung zaključuje da Tompsonov koncert ne smije biti posmatran izolovano, već kao simptom uporne težnje ka istorijskom revizionizmu. Kroz spojeve kiča, nacionalizma, zloupotrebe religije i slavljenja zločina, koncert je još jednom pokazao koliko je tanko tkivo između patriotizma i ekstremizma – i koliko opasno može biti kada se ono raspara.

Slične vijesti

Ostavi komentar

O nama

MG FORUM je nezavisni informativni digitalni kanal smješten u Republici Srpskoj, Bosna i Hercegovina. Naša platforma nastala je kroz rad na društvenim mrežama, konkretno kroz razvoj stranice Mrkonjić Grad kroz prošlost, odnosno Mrkonjić Grad Forum, koje su tokom perioda od 2017. do 2025. godine postale prepoznatljiv i respektabilni lokalni medij.

@2025 – Sva prava zadržana – MG FORUM

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?