Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH danas bi u drugom čitanju trebalo da razmatra Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH, kojim se po prvi put uvodi precizna definicija bahate vožnje i predviđa niz rigoroznih kazni za vozače koji ugrožavaju bezbjednost na cestama.
Ključna novina u predloženim izmjenama jeste uvođenje člana 42a, kojim se definiše bahata vožnja kao grubo kršenje saobraćajnih pravila. Primjeri uključuju višestruko prolazak kroz crveno svjetlo u kratkom vremenskom intervalu, vožnju znatno iznad dozvoljene brzine, preticanje kolone vozila prelaskom preko pune linije, te upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola većim od 1,5 promila ili psihoaktivnih supstanci.
„Ove izmjene nisu kozmetičke. One su rezultat ozbiljne analize i konsultacija sa stručnjacima iz oblasti saobraćaja, pravosuđa i tužilaštava. Cilj je da se najopasniji oblici ponašanja u saobraćaju konačno jasno definišu i primjereno sankcionišu“, izjavio je Saša Magazinović, poslanik SDP BiH i jedan od predlagača zakona.
Zakonom je predviđeno da vozaču koji u posljednje dvije godine već ima evidentiran isti prekršaj, vozilo može biti privremeno oduzeto odmah na licu mjesta. Ukoliko bahata vožnja dovede do saobraćajne nesreće, predviđena je novčana kazna od 3.000 do 5.000 KM, oduzimanje vozila na devet mjeseci i četiri kaznena boda.
Pored toga, predviđeno je i uvođenje člana 235a, kojim se sankcioniše upotreba mobilnih telefona tokom vožnje, kao i drugih uređaja koji mogu ometati rad policijskih mjernih sistema. Kazne za ove prekršaje kreću se od 200 do 400 KM, uz mogućnost privremene zabrane upravljanja vozilom i dodjelu kaznenih bodova.
„Svjedoci smo svakodnevno koliko bahata vožnja odnosi života i razara porodice. Nije nam cilj puniti budžet, nego spriječiti tragedije. Zato smo predvidjeli i mjeru trajnog oduzimanja vozila za najteže prekršaje“, dodaje Magazinović.
Izmjenama je takođe predviđena i kazna od 2.000 do 3.000 KM za vozače koji bahatom vožnjom ozbiljno ugroze druge učesnike u saobraćaju, uz zabranu upravljanja vozilom od šest mjeseci i dva kaznena boda.
Magazinović je podsjetio da je nedavno usvajanje zakona o kaznama za zloupotrebu parking-mjesta za osobe sa invaliditetom već pokazalo konkretne rezultate – u jednom kantonu broj prekršaja smanjen je za više od 200 odsto. Sličan efekat se, kako kaže, očekuje i sa ovim zakonom.
„Zakon je već prošao prvo čitanje, a nakon što su tehnički amandmani Komisije za saobraćaj i komunikacije prihvaćeni, vjerujem da će i u drugom čitanju dobiti podršku“, zaključuje Magazinović.
Ako zakon bude usvojen, BiH bi po prvi put dobila jasnu i nedvosmislenu definiciju bahate vožnje, kao i konkretne alate za borbu protiv jednog od najozbiljnijih problema u saobraćaju.