Podaci Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske pokazuju zabrinjavajuće stanje u javnom prevozu – na putevima Srpske i dalje saobraća veliki broj tehnički neispravnih autobusa, među kojima su i oni koji svakodnevno prevoze učenike.
Od početka godine, policija je iz saobraćaja isključila 23 autobusa koji su prevozili đake, jer nisu ispunjavali tehničke uslove. Prema podacima MUP-a, od januara do septembra kontrolisano je 1.230 vozila koja vrše javni prevoz putnika, od čega je 68 upućeno na vanredni tehnički pregled, a 43 od njih korišćena su za prevoz učenika.
Najviše neispravnih vozila otkriveno je na području Policijske uprave Foča, a najčešći kvarovi odnosili su se na uređaje za zaustavljanje vozila. Iz MUP-a poručuju da su sva neispravna vozila isključena iz saobraćaja do otklanjanja nedostataka, dok su protiv odgovornih pokrenuti prekršajni postupci.
Stručnjaci, međutim, upozoravaju da je stvarna situacija još gora. Kontrole su sve rjeđe, a starost autobusa, naročito u gradskom i međugradskom prevozu, u prosjeku iznosi oko 17 godina, navodi Milenko Jaćimović, stručnjak za bezbjednost saobraćaja.
„To su vozila koja su u zemljama Evropske unije odavno završila svoj životni vijek, a kod nas i dalje prevoze putnike. Četvrtu godinu zaredom izostaju organizovane akcije tehničkih kontrola koje je nekada sprovodila saobraćajna policija“, upozorio je Jaćimović.
Sličnog mišljenja je i Milija Radović iz Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske, koji ističe da se autobusi stariji od pet godina moraju podvrgavati tehničkom pregledu svakih šest mjeseci, ali da rezultati pokazuju da je čak polovina njih tehnički neispravna.
„Posebno zabrinjava što su kvarovi najčešće na kočnicama i upravljačkom sistemu, što direktno ugrožava bezbjednost putnika“, rekao je Radović.
Predsjednik Udruženja saobraćaja i veza RS Dejan Mijić dodaje da, prema pravilniku Ministarstva prosvjete i kulture RS, tehnički pregled autobusa važi sedam dana prije polaska na put, ali i da su provjere u ovlašćenim stanicama u Srpskoj rigorozne.
Ipak, ističe da je glavni problem stara i dotrajala vozna flota. Novi autobusi, kaže, koštaju između pola miliona i milion maraka, što je za većinu prevoznika nedostižno.
„Zato je neophodno da se država uključi u sufinansiranje kupovine novih i bezbjednijih vozila, kao što je slučaj u drugim sektorima“, poručio je Mijić.
Podsjećamo, situacija u ovom sektoru izazvala je pažnju javnosti i početkom godine, kada je u Zvorniku uhapšen vozač autobusa koji je sa 1,68 promila alkohola u krvi trebao da prevozi učenike.
(Izvor: Glas Srpske / MUP RS)