Utorak, 8 Jula, 2025
Naslovna Vijesti BioAwaking u Pecki: Razgovor sa Adrien Ujhazi

BioAwaking u Pecki: Razgovor sa Adrien Ujhazi

MG FORUM
0 komentara

Razgovarao: Njegoš Tomić
Foto: Njegoš Tomić / Dejan Rakita

Projekat BioAwaking nastavlja svoju misiju povezivanja umjetnosti, nauke i društva predstavljanjem pažljivo odabrane izložbe bioart instalacija u okviru Pecka Outdoor Festivala. U saradnji sa Institutom Kersnikova, publici je predstavljen rad Saše Spačal, postmedijske umjetnice koja kroz sintezu živih sistema i savremene umjetnosti ukazuje na složene veze između kulture i ekologije na planetarnom nivou. UR Institut iz Dubrovnika donosi rad Robertine Šebjanič, umjetnice i istraživačice koja se bavi analizom vodnih ekosistema kroz biološke, hemijske i društveno-političke dimenzije, posebno naglašavajući uticaj čovjeka na morski svijet. U izložbenom postavu učestvuje i Vana Gaćina, umjetnica čija praksa spaja audiovizuelnu umjetnost s tehnologijom i prostorom, stvarajući imerzivna iskustva.

Dodatnu vrijednost izložbenom programu donose i radovi nastali kroz BiostArt rezidencijalni program, u okviru kojeg se predstavljaju mlade umjetnice – Mateja Marković iz oblasti novih medija i Milica Rukavina, biologinja, koje istražuju savremene odnose između nauke, etike i umjetnosti. Kao posebna gošća izložbe, publici se predstavlja i Vesna Opavski, učesnica druge studijske posjete realizovane u organizaciji UR Instituta u Dubrovniku, čiji rad dodatno proširuje tematski okvir projekta BioAwaking i doprinosi njegovoj međunarodnoj vidljivosti.

Ovim povodom razgovarali smo sa Adrien Ujhazi (1995), vizuelnom umjetnicom iz Novog Sada, magistricom slikarstva i umjetničkom direktorkom projekta BioAwaking, čiji se rad nalazi na raskršću umjetnosti, nauke i tehnologije. Ujhazi je dobitnica brojnih priznanja i stipendija, a njeni radovi izlagani su u brojnim galerijama i institucijama u Srbiji i inostranstvu. Od 2024. godine članica je predsjedništva udruženja SULUV, a trenutno vodi brojne međunarodne projekte, uključujući i ovaj u sklopu programa Kreativna Evropa.

Kako je nastao projekat BioAwaking i koja je njegova osnovna ideja? – Projekat BioAwaking nastao je kao odgovor na ekološke izazove s kojima se suočava Evropa, posebno Zapadni Balkan. Osnovna ideja projekta je da poveže umetnost, nauku i društveni angažman kroz umetnost koji ističe različite žive sisteme (bioart), koristeći biomaterijale i biotehnologiju. Kroz interaktivne radionice, izložbe i međunarodnu saradnju, projekat želi podići svest o održivosti, angažovati zajednice u zaštiti životne sredine i promovisati inovacije u kulturnim i kreativnim sektorima.

Koje poruke želite prenijeti posjetiocima izložbe kroz bioart instalacije? – Kroz bio umetničke instalacije, želimo posetiocima preneti poruku o neophodnosti očuvanja prirodne ravnoteže i održivosti. U instalacijama su  inkorporirane elementi iz prirode, kako bi prikazale uzajamnu povezanost umetnosti i životne sredine, podstičući posetioce da prepoznaju uticaj ljudskih aktivnosti na samu prirodu. Kroz interaktivni pristup, cilj je inspirisati promene u ponašanju i kultivisati odgovornost prema ekološkim izazovima, pozivajući na zajedničku akciju za očuvanje planete.

Kako ste birali umjetnike i teme koje će biti predstavljene u okviru izložbe na Pecka Outdoor Festivalu? – Umetnici i teme za Pecka Outdoor Festival birani su s ciljem da se stvori dijalog između umetnosti i prirode, fokusirajući se na ekološke izazove specifične za region na Balkanu. Odabrali smo umetnike ispred partnerske organizacije Kersnikova i UR Instituta, koji se iskusno bave novomedijskim praksama koristeći različite žive sisteme, takođe koristeći biomaterijale i istražujući teme poput biodiverziteta, očuvanja prirodnih resursa i održivih rešenja itd. Prioritet je dat radovima koji omogućavaju interakciju s publikom i koji mogu inspirisati akciju u zaštiti životne sredine kroz umetnost.

Možete li nam reći više o saradnji sa Institutom Kersnikova i UR Institutom iz Dubrovnika? – Saradnja sa Institutom Kersnikova iz Ljubljane i UR Institutom iz Dubrovnika ključna je za projekat BioAwaking, jer obezbeđuje duboko naučno-umetničko iskustvo i pristup laboratorijskim resursima. Ovi instituti su pioniri u produkciji bio umetničkih instalacija, koji se sažima u sferi novomedijske i hibridne umetničke prakse (bio art-u) i biotehnologiji, a kroz partnerstvo sa njima učesnici će imati priliku da istraže biomaterijale i tehnike u stvaranju umetnosti uz pomoć stučlnih saradnika, naučnika. Ovi instituti donose svoje stručnosti u procese u svojim istraživanjima, kao i u organizaciju radionica i studijskih poseta, omogućavajući direktnu saradnju umetnika i naučnika.

Na koji način radovi Saše Spačal, Robertine Šebjanič i Vane Gaćine doprinose razumijevanju odnosa čovjeka i prirode? – Radovi Saše Spačal (SI), Robertine Šebjanič (SI) i Vane Gaćine (CRO) istražuju međusobnu povezanost čoveka i prirode kroz novu medijsku umetnost. Rad Saše Spačal Mycophone_unison istražuje pluralnost ljudskog tela kroz intra-delovanje mikrobiooma i koristi zvučnu mapu za istraživanje međusobne povezanosti bioloških entiteta, naglašavajući simultanost višestrukih perspektiva tela. Rad Robertine Šebjanič u Echinoidea future – Adriatic sensing istražuje uticaj antropogenog zagađenja na morski ekosistem, fokusirajući se na biogeološke i morfološke promene koje utiču na stanište morskih ježeva i biodiverzitet u Jadranu. Vana Gaćina u The Sound of SaltRad Vane Gaćine u The Sound of Salt istražuje interaktivni odnos između soli, vode i metala kroz elektrohemijsku transformaciju, stvarajući zvučne pejzaže i svetlost kao sredstvo za refleksiju o ekologiji, biološkim promenama i održivosti u kontekstu ekološke krize. Svi radovi pozivaju na refleksiju o biološkim i tehnološkim sistemima.

Koliko je zahtjevno spojiti naučna istraživanja (biološka, hemijska, ekološka) s umjetničkim izražajem? – Spajanje naučnih istraživanja sa umetničkim izražajem može da bude zahtevno takođe i veoma kreativno, jer traži interdisciplinarnu saradnju i razumevanje i naučnih principa i umetničkih procesa. Biološke, hemijske i ekološke nauke moraju se spojiti sa estetikom i kreativnim pristupima, što često podrazumeva eksperimentisanje i inovaciju. Ovaj proces može biti izazovan zbog različitih jezika i ciljeva nauke i umetnosti, ali pruža mogućnosti za novi način komunikacije i kritičku refleksiju.

Šta posjetioce očekuje u sklopu BiostArt produkcija i koje teme su istraživali učesnici studijskih poseta / rezidencijalnog programa? – U sklopu BioStArt produkcija, posetioci će imati priliku da dožive interaktivne instalacije koje spajaju naučne istraživačke procese sa umetničkim izražajem. Polaznici BiostArt programa su Mateja Marković student Nove medijske umetnosti, kao i Milica Rukavina studentkinja biologije iz Srbije.Rad Mateje Marković Kill Count istražuje odnos prema životu kroz bioart, biologiju i bioetiku, prikupljajući različite poglede na život putem intervjua sa naučnicima i umetnicima, i otvarajući širinu tema koje postavljaju pitanja o načinu na koji se odnosimo prema životu. Rad Milice Rukavine Box of Realities istražuje nevidljive mikroorganizme, posebno plesni, koji su prisutni u svakodnevnom životu, istražujući naš odnos prema njima kroz umetnost i nauku, čineći ih vidljivim i izazivajući refleksiju o njihovom uticaju na naš svakodnevni prostor. Pored učesnika BiostArt programa imamo i gostujuću izlagačicu Vesna Opavsky  koja je bila učesnica studijske poste u Dubrovniku u UR Institutu. Rad Vesne Opavsky Herbarijum susreta istražuje odnos između umetnosti i ekologije, stvarajući kolektivnu memoriju o ljubavi prema prirodi kroz prikupljanje, presovanje biljaka i stvaranje umetničkih radova na osnovu tih biljaka. Učesnici studijskih poseta u okviru programa BioAwaking istraživali su laboratorijske tehnike biotehnologije, primenu u bioart-u ibiodizajnu, kao i izazove povezane sa manipulacijom biološkim organizmima. Fokusirali su se na uspostavljanje produkcionih platformi u lokalnim zajednicama, analizirali biološke materijale, i učestvovali u terenskim istraživanjima biodiverziteta. Takođe, imali su priliku da se upoznaju sa radovima u Institutu Kersnikova i istraže mogućnosti integracije umetnosti i nauke.

Kako publika najčešće reaguje na ovakav spoj umjetnosti i nauke? – Publika najčešće reaguje sa zadovoljstvom i znatiželjom, jer spoj umetnosti i nauke izaziva novu vrstu angažmana. Posetioci su često fascinirani kreativnim i inovativnim pristupima koji kombinuju teorijske i praktčne aspekte biotehnologije, dok senzorne reakcije na bio instalacije potiču introspekciju o prirodi i ekološkim pitanjima. Takve instalacije mogu izazazvati i emotivnu povezanost, podstičući publiku na razmišljanje o budućnosti života na Zemlji.

Da li je planirano da se izložba BioAwaking predstavi i u drugim gradovima ili zemljama nakon Mrkonjić Grada? – Da, izložba BioAwaking planira se predstaviti u drugim gradovima i zemljama nakon Mrkonjić Grada. Ovaj projekat ima za cilj širenje svesti o bio umetničkoj praksi i ekološkim pitanjima. Planirane su izložbe na art+science festivalu u Beogradu, koji naša partnerska organizacija Centar za promociju nauke organizuje po deseti put ove godine za jesen. Takođe, predstojeća i završna aktivnost ovog projekta je inicijativa „One Tree(s)“, koja simbolično uključuje sadnju drveta u svakoj partnerskoj zemlji – Srbiji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Sloveniji, u obliku izvedbe performansa. Ovim putem nastavljamo misiju angažovanja šire publike na teme održivosti i inovativne umetnosti.

Koji su vaši dalji planovi za razvoj ovog projekta i promociju bioarta u regionu? – Naš dalji plan za razvoj projekta BioAwaking uključuje širenje saradnje sa lokalnim umetnicima, naučnicima i organizacijama kako bismo razvili održivu i DIY (uradi sam) bio laboratoriju za stvaranje umetnosti koja uključuje i nauku. Ključni ciljevi su povećanje vidljivosti bioumetničkih praksi i njihovog uticaja na ekološke inicijative, kao i angažovanje šire publike u pitanjima održivosti i inovativne umetnosti fokusirajući se na područje Balkana.

Slične vijesti

Ostavi komentar

O nama

MG FORUM je nezavisni informativni digitalni kanal smješten u Republici Srpskoj, Bosna i Hercegovina. Naša platforma nastala je kroz rad na društvenim mrežama, konkretno kroz razvoj stranice Mrkonjić Grad kroz prošlost, odnosno Mrkonjić Grad Forum, koje su tokom perioda od 2017. do 2025. godine postale prepoznatljiv i respektabilni lokalni medij.

@2025 – Sva prava zadržana – MG FORUM

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?