Iako im se danas nude plate i do 5.000 konvertibilnih maraka, profesionalni vozači iz Bosne i Hercegovine masovno odlaze u inostranstvo. Razlozi su, kako tvrde sami šoferi, mnogo dublji od visine zarade – riječ je o uslovima rada i odnosu prema njihovom poslu.
Spoljnotrgovinska komora BiH nedavno je raspisala još jedan javni poziv za stručno osposobljavanje vozača u međunarodnom drumskom saobraćaju. Ipak, rasplet je već viđen – čim steknu kvalifikacije, vozači se zapošljavaju u zemljama Evropske unije.
Predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske Nikola Grbić godinama upozorava da je BiH u posljednjih pet godina napustilo oko 10.000 profesionalnih vozača. On ističe da čak ni plate od nekoliko hiljada maraka nisu dovoljne da bi ostali, jer su problemi sistemski.
Najveći teret rada, navode vozači, nose čekanja na granicama, komplikovani propisi EU, koji ih tretiraju kao turiste sa ograničenim boravkom od 90 dana u periodu od 180 dana, ali i nepostojanje institucionalne zaštite. Upravo zbog tih restrikcija, u posljednje vrijeme neki vozači iz BiH bili su hapšeni na teritoriji EU. Konzorcijum „Logistika BiH“ za 1. septembar najavio je i proteste, tražeći od vlasti da se konačno uključe u rješavanje problema.
Da su uslovi važniji od same plate, potvrđuju i iskustva vozača. Nikola iz Banjaluke već godinama radi u Sloveniji. Kaže da sada zarađuje koliko bi mu nudili i u BiH, ali ima ono što je važnije – sigurnost, slobodne vikende i mogućnost da svako veče bude sa porodicom. „Sjećam se kada su gazde govorile: ‘kome nije dobro, nek ide, ima šofera pod svakim kamenom’. Danas nema ni pod kamenom, ni pod drvetom, a njihovi kamioni stoje“, priča on.
Sličnu priču donosi i Milan iz Mrkonjić Grada, koji takođe radi u Sloveniji, ali porodicu nije preselio. Svakog vikenda putuje kući, no kaže da mu ni to ne pada teško, jer je mirniji i sigurniji nego dok je vozio u BiH. „Bolje je da šest sati vozim da bih vidio djecu, nego da te sate provedem čekajući na granici“, poručuje.
Transportne firme iz BiH posljednjih mjeseci sele i same poslovanje u EU – u Sloveniju, Austriju ili Njemačku, gdje prebacuju i vozače i kamione. Poreze, umjesto domaćim institucijama, ubuduće će plaćati tim državama.
Poruka vozača je jasna: plate jesu važne, ali poštovanje, sigurnost i dostojanstveni uslovi rada odlučuju hoće li profesionalci ostati u zemlji ili će je zauvijek napustiti.